Wat is Google Analytics?
Google Analytics (GA4) is een gratis tool van Google die je helpt om gedetailleerde informatie te verzamelen over iedereen die je website bezoekt. De software laat o.a. zien:
Wat doen bezoekers op je website?
Zijn deze bezoekers al eerder op mijn website geweest?
Je ontdekt ook hoe bezoekers op je website komen, bijvoorbeeld via social media, ThePerfectWedding of de nieuwsbrieven die je verstuurt.
Dit inzicht is essentieel voor elke ondernemer om beter te begrijpen en te reageren op de behoeften van je doelgroep.
Hoe installeer je Google Analytics?
Om Google Analytics te kunnen gebruiken, dien je eerst een account aan te maken. Het maken van een account is gratis.
Google Analytics account maken
Doorloop hier na de volgende stappen. In dit voorbeeld zijn de stappen in het Engels, maar dit is afhankelijk van jouw ingestelde taal in Google.
Stap 1: Property creation
| |
Stap 2: Business details
| |
Stap 3: Business objectives
| |
Stap 4: Data collection
De andere opties zijn relevant als je een app voor Apple en/of Android hebt | |
Stap 5: Setup data stream
| |
Stap 6: Installation instructions
| |
Stap 7: Manual of via CMS
| |
Stap 8: Measurement ID
|
Google Analytics op je website implementeren
Zoals in de stappen hierboven wordt aangegeven zijn er een aantal manieren om Google Analytics op je website te implementeren:
Via een platform of CMS (zoals Wix, Squarespace, Wordpress)
Handmatig (door de code in het template van je website te plakken)
Via Google Tag Manager (GTM)
Google Analytics via Google Tag Manager implementeren
Google Tag Manager is een handige tool van Google die je als ondernemer meer zelfstandigheid biedt. Je hoeft niet langer te vertrouwen & wachten op je website bouwer of externe bureaus voor kleine aanpassingen, maar kan dit nu gemakkelijk (laten) doen.
Lees hier hoe je zelf Google Tag Manager (GTM) op je website implementeert.
Voordag je verder gaat: het is belangrijk dat je eerst Google Tag Manager op je website implementeert, anders hebben de volgende stappen geen zin.
Importeer ons JSON bestand
Om het zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben we een bestand gemaakt die je in je Google Tag Manager kunt importeren zodat je zelf niet veel tags & triggers hoeft in te stellen:
Je dient via bovenstaande knop het bestand te downloaden alvorens je naar de volgende stappen gaat
Stap 1 - Klik op Beheer of Admin
Stap 2 - Klik op Container importeren
Hier kun je het gedownloade JSON-bestand uploaden. Bij de werkruimte kies je de gewenste werkruimte, en bij de optie voor het importeren kies je voor 'samenvoegen'.
Stap 3 - Kies de juiste import instellingen
Of je conflicterende tags, triggers en variabelen overschrijft of wijzigt is afhankelijk van de huidige setup van jouw GTM. Als je het niet weet, kun je het beste voor 'wijzigen' kiezen. Als je dan namelijk dubbele tags hebt, kun je het achteraf handmatig wijzigen en kun je niet opeens tags kwijt zijn.
Als je dit hebt gedaan, zie je dat er een aantal tags en triggers worden toegevoegd aan jouw GTM!
Wijzig je 'Measurement ID' in Google Tag Manager
LETOP: Onderstaande stappen zijn noodzakelijk om te starten met meten!
Nadat je de container hebt geïmporteerd moeten we er alleen nog voor zorgen dat we de code uit stap 8 in de variabele wijzigen. Dit werkt als volgt:
Klik op 'Variabelen'
Klik op 'GA4 - measurement ID'
Vul jouw 'Measurement ID' in
Onder stap 8 van 'Google Analytics account maken' heb je een code ontvangen die er ongeveer zo uit ziet:
G-XXXXXXXXXX
Deze code wijzig je op de volgende plek en klik op 'Opslaan' > rechtsboven.
Nu zie je het volgende scherm, met de wijziging die je gemaakt hebt.
Zet jouw 'Container' Live
Met het livezetten van jouw container zal Google Tag Manager onze tags en variabelen live zetten.
Geef een versienaam op, zodat je later altijd kunt terug zien wat je live hebt gezet
Klik rechtsboven op 'Publiceren'